DHCP چیست؟

امنیت فناوری اطلاعات

یک DHCP Server به شما امکان می دهد تا آدرس های IP، Gateway، DNS، Subnet Mask، WINS و … را به صورت اتومات دریافت کنید. در واقع اگر کارت شبکه ی شما در حالت خودکار تنظیم شده باشد، هنگام بوت شدن درخواستی را به DHCP Server ارسال می کند و آدرس های مورد نیاز خود را دریافت می کند. به این صورت تمامی روند دادن آدرس IP به صورت خودکار انجام خواهد شد.

ویژگی های DHCP:

احتمالا در توضیح چند خطی بالا، به تعدادی از ویژگی های DHCP پی برده اید. اما مهمترین ویژگی های DHCP عبارتند از:

1- جلوگیری از Conflict: اگر به صورت حرفه ای با شبکه کار کرده باشید، حتما با پیغامی مبنی بر وجود دو آدرس IP یکسان در شبکه برخورد کرده اید. این اتفاق زمانی رخ می دهد که دو سیستم واقع در یک شبکه، از یک آدرس IP استفاده کنند. اما این مشکل با استفاده از DHCP حل خواهد شد و می توانیم مطمئن باشیم چنین اتفاقی نخواهد افتاد.

نکته: بعد از راه اندازی DHCP Server و با تنظیمات پیش فرض آن، باز هم احتمال رخ دادن Conflict وجود دارد که در آینده برای این مشکل هم راه حلی ارائه خواهیم داد.

2- سرعت بخشیدن به کار ها: در یک شبکه ی بزرگ که از DHCP استفاده نمی کند، اگر شما بخواهید آدرس DNS Server را تغییر بدهید، چه اتفاقی میفتد؟ اتفاق خاصی نمیفتد ولی شما باید زحمت بکشید و به پشت تک تک سیستم ها بروید و آدرس DNS آنها را تغییر دهید. در صورتی که اگر یک DHCP Server در شبکه وجود داشته باشد، کافی است آدرس DNS مورد نظرتان را در آن وارد کنید.

3- مدیریت متمرکز: که باز هم می توانیم مثال بالا را برای آن ذکر کنیم. به جای نشستن پشت تک تک سیستم ها، می توانید از طریق یک سیستم و به صورت متمرکز، به خواسته های خود جامه ی عمل بپوشانید.

4- ضرورت: در بعضی از شرایط، مجبور به استفاده از DHCP Server ها هستیم. مثلا هنگامی که شما از یک ISP اینترنت دریافت می کنید، مدیر آن که برای دادن آدرس IP به منزل شما مراجعه نمی کند. تمامی این فرایند ها از طریق ریموت و البته DHCP Server صورت می گیرد.

با توضیحات بالا تا حد قابل قبولی با DHCP و ویژگی های آن آشنا شدیم. بنابراین بهتر است بیش از این معطل نشویم و وارد محیط عملی کار با DHCP شویم.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 9 بهمن 1392برچسب:DHCP چیست؟ ,DHCP ,ویژگی های DHCP ,DHCP Server, توسط صمد سهراب
نمونه سوالات اتوماسیون اداری( Excel ) به همراه جواب نمونه سوالات اتوماسیون اداری( Access ) به همراه جواب نمونه سوالات اتوماسیون اداری( Word ) به همراه جواب بالابردن امنیت اطلاعات تلفن‌همراه با رمزنگاری اندروید اپلیکیشن های رایگان چیزی نیست جز از دست دادن حریم خصوصی! انگلیس رتبه اول لیست قربانیان حملات سایبری ۲۰۱۴ یک هکر روسی رمز عبور ۵ میلیون ایمیل را هک و منتشر نموده است 25 رمز عبور محبوب سال 2013 بدترین «رمز عبور»های اینترنتی معرفی شدند حمله هکرها به 18 دانشگاه ايتاليا ضد‌روش‌های هک پسورد هک سایت های آمریکایی امنیت مرورگرهای اینترنتی رمـــــــــــزهای امـــــــــن رمز عبور قوی یکی از اصول حفاظتی بدترین رمز عبورها انتشار 2 میلیون رمز عبور کاربران اینترنتی NOD32 Password and Username
تمامي حقوق اين وبلاگ محفوظ است | طراحي : قالب سبز